Leif Ove Andsnes: Mot Reisens Slutt

Leif Ove Andsnes: Mot Reisens Slutt

”Leif Ove Andsnes, en av våre mest karismatiske og bejublede pianister, signerer med Sony Classical. Han kommer fra EMI.” Det er tre og et halvt år siden pressemeldingen gikk ut, hvor det også stod at han nå stod klar for et av hans livsprosjekter, Beethovens konsertsyklus med Mahler Chamber Orchestra. I Andsnes egne ord, også kjent som ”The Beethoven Journey”.

Denne høsten har han reist rundt med kronen på verket, Beethovens femte, også kjent som Keiserkonserten. Fra Beethovens fødeby til Hamburg, og fire fullsatte konserter i Walt Disney Concert Hall i Los Angeles med dirigent Gustavo Dudamel.

- Jeg er i en ufattelig heldig situasjon der jeg på bare noen dager kan flytte meg til Los Angeles for å spille for 7-8.000 mennesker.

Som småbarnsfar har han funnet roen i Bergen, der han også studerte, og nå er han en snarvisitt innom Oslo for å promotere det foreløpig siste planlagte studioalbumet. En regnfull dag, som inviterer til en sofaprat om musikerlivet, publikummet og repertoirvalg.

- Da jeg var 19 år hadde jeg en slags storslått tanke om at hvis jeg måtte bli en ordentlig konsertpianist måtte jeg gjøre alle Rachmaninoffs og Beethovens klaverkonserter. Nå er det faktisk sånn at jeg har gjort det, hehe.

Du velger fra øverste hylle så klart, men hvorfor akkurat Ludwig van Beethoven?

- Vi må huske at Beethoven også var en fantastisk pianist på den tiden, han var både utøver, komponist og en stor improvisator. Han var viden kjent for sine ”sessions”, han konkurrerte gjerne med sine samtidige pianister. Han danket selvsagt ut alle de andre. Hans skaperkraft skjedde i møtet med klaveret, og derfor er det fantastisk for meg å jobbe med hans musikk, dette var hans inngang.

På EMI Classics ble de fire store klaverkonsertene av Sergei Rachmaninoff dokumentert sammen med London Symfoniorkester viagrasuperactiveforce og Berlinerfilharmonikerne. Bare noen få av vår samtids fremste pianister får oppleve denne æren. Eller kanskje æren først og fremst er hos oss, publikummet.

- Beethoven for pianister er som Shakespeare for skuespillere. Komposisjonene er så sentrale i musikkhistorien, og de forandret musikken og sørget for alle mulige slags virkninger for ettertiden.

Reisen, som du har kalt dette, ”The Journey” – er den også av en personlig karakter?

- Absolutt, det er noe av hovedpoenget for meg som kunstner. Utgangspunktet mitt er ikke å spille inn og selge musikken. Jeg velger rett og slett å bruke tre-fire år i livet mitt for å fokusere på Beethovens musikk. Du vet, det er så mye musikk å velge blant for en pianist. Fra Bach og frem til i dag er det et hav av musikk å velge mellom. I mange år har jeg blitt kastet mellom Haydn, Schubert, Rachmaninoff og endel nyere musikk, hver sesong kunne by på forskjellige ting. Nå har det vært en lettelse å bare gjøre dette, jeg tror jo også man blir bedre av det man gjør mye av. Det handler nesten om å lære seg ett språk.

Fem klaverkonserter er innspilt, med ”Koralfantasien” som hale på denne siste utgivelsen. På scenen har det blitt enda mer fra komponist Ludwig Van Beethoven (1770-1827), blant annet hans sonater. Og konserter har det blitt mange av, minst 150 konserter i løpet av disse årene.

Andsnes_PR_shot_Beethovenjourney_Emperor 2-56575206

Foto: Sony Music

Det finnes mange innspillinger av Beethovens klaverkonserter, den allestedsværende og underlige Glenn Gould eller den romantiske og eksplosive Vladimir Ashkenazy. Med rom for mange tolkninger, valgte Andsnes bort symfoniorkesteret til fordel for Mahler viagra professional 100mg Chamber Orchestra.

- Det er litt spesielt med Beethoven, musikken har så sterk beinbygning at det skal mye til å slå den ned, musikken kan angripes på mange forskjellige måter. Dette er sentralt også i mitt prosjekt. Ved å gi meg selv tid og rom til å fordype meg og jobbe i forskjellige konstellasjoner. Med LA Philharmonics spiller jeg med et orkester som låter massivt og tjukt, i forhold til med Mahler der det er mer fleksibelt, eksplosivt og dynamisk. Det synliggjør også det revolusjonerende ved Beethovens musikk. Ja, jeg må legge til at fleksibiliteten kommer med det virkelig gode kammerorkesteret, det ligger både i størrelsen og kvaliteten.

Du har valgt å jobbe uten dirigent, som vel betyr det samme som at du setter deg selv som i sjefsstolen?

- På scenen jobber jeg med mange forskjellige dirigenter, men med kammerorkesteret har jeg funnet en spennende og utfordrende måte å jobbe på. Jeg hadde gjort dette en del med Mozarts musikk tidligere, spesielt med Det Norske Kammerorkesteret. På enkelte steder, der det skal være presist og synkronisert er det mer utfordrende, da må det virkelig øves inn, slik at alle føler musikken likt i orkesteret. Særlig hvis jeg har et krevende parti må jeg alliere meg med førstefiolinisten, også kjent som konsertmesteren. Det blir en ryggradsfunksjon for meg, men det krever mye jobbing. Det ligger en naturlig distanse mellom orkesteret og pianist også, for noen ganger er vi i sterk dialog, mens det andre ganger skal være friksjon. Det har vært utfordrende og spennende.

- Musikalsk er det mer utfordrende med Beethoven enn Mozart, for musikken hans er mindre basert på dialog mellom piano og orkester. I Beethovens musikk beveger solisten seg inn i en heroisk rolle, som baner vei for romantikken der solisten settes fremst.

Som student spilte han mye forskjellig musikk, mye på grunn av en pianolærer som stadig oppfordret ham til å finne trusted online pharmacy uvanlig repertoir for å markere seg. En av de han spilte mye på den tiden, tsjekkiske Leoš Janáček, fikk et voldsomt oppsving på omtrent samme tid som Andsnes på grunn av filmen Tilværelsens Uutholdelige Letthet.

- Det var et lykketreff, plutselig kunne jeg selge tusenvis av cd-er, det var vel midt i cd-boomen og klassisk musikk fikk et fornyet oppsving. Det gjorde også at jeg fikk spilt inn veldig mye musikk på noen få år.

Berlingske Tidende skrev nylig en artikkel om at andelene fra salg av klassisk musikk beveger seg raskt fra CD til streaming. Kanskje det kommer enda en boom for den klassiske musikken, når nytt publikum får tilgang til informasjon om det fantastiske arkivet som ligger tilgjengelig. Vi snakker litt om WiMP HiFi, som Andsnes har engasjert seg for, og TIDAL, som i disse dager lanseres som et unikt HiFi-tilbud for musikkinteressert kunder i USA og UK. Han spør om han kan få teste TIDAL, og virker interessert i de nye, digitale mulighetene.

Hva vcu pharmacy tenker du om utviklingen generelt for klassisk musikk?

- Det er både positive og negative signaler for den klassiske musikken. De store konserthusene forteller om synkende abonnementstall, men samtidig en dobling av antall unike besøkende. Det er jo helt fantastisk. Folk er mye mer åpne for forskjellige musikkuttrykk i dag enn tidligere, men statusen og ikonene har kanskje blitt utlignet av populærkulturens ikoner. Det er definitivt en myte at publikummet får stadig gråere hår, men det er større konkurranse og publikum kan velge blant mange tilbud.

Apropos nye målgrupper, I 2009 reiste Andsnes verden rundt cialis and viagra together med det visuelle kunstprosjektet ”Pictures Reframed”, en revisualisering av Mussorgskys ”Pictures at an Exhibition”, laget sammen med videokunstneren Robin Rhode.

- Det var veldig spennende, med mange forskjellige opplevelser. En av forestillingene var på the Barbican i London, med sen konsertstart. Den var markedsført mot et ungt, smart og arty publikum, med DJ’er i fojaeen og forskjellige ting. Mange kom sikkert på grunn av det visuelle, men det var et kanonbra publikum. For de mer tradisjonelle konsertgjengerne ble det et visuelt krevende opplegg, til dels provoserende. Jeg ble både utskjelt og båret på gullstol i løpet av disse forestillingene. Inspirerende var det uansett.

Leif Ove Andsnes: Foto Av Sony Music

Foto: Sony Music

The Beethoven Journey varer helt til slutten av juli neste år for Andsnes.

- Det blir konserter i Luzanne, Wien, Paris, New York, Shanghai, Tokyo og London, forteller han og utbryter entusiastisk: – Vi skal faktisk spille i Bodø med Mahler Chamber Orchestra også, der vi skal gjøre alle klaverkonsertene på tre kvelder under Nordland Musikkfestuke. Det blir i det splitter nye Stormen Konserthus, så det blir gøy for oss å gjøre det der.

Innspillingsmessig er reisen nå ved veis ende, selv om konsertprogrammet fortsetter. Den virtuose avslutningen av serien, Beethovens pianokonsert No. 5 eller Keiserkonserten kom ut i høst. Den setter pianisten på en teknisk prøve. Den er ”der oppe”, og ble elsket gjennom hele 1800-tallet. Franz Liszt spilte den mye, som den virtuose pianisten han var.

Hva kan vi forvente av deg i tiden framover?

- Jeg er faktisk i en luksussituasjon nå. Jeg har jobbet med Beethoven i flere år, og skal gjøre det fram til juli neste år. Utover det nyter jeg faktisk at jeg ikke har noen spesielle planer. Jeg har selvsagt planlagt både opptredener og repertoar, men ikke på den måten jeg har jobbet de siste årene. Spesielt på utgivelsesfronten er det helt åpent. Jeg nyter å være i limbo.

Hvis han skulle velge å gå mot nyere musikk har han ikke noe annet valg enn å gi taktstokken tilbake til dirigenten.

- Jeg kan nesten ikke gå lenger enn til Beethovens femte uten dirigent, det er så langt jeg tør å tøye strikken. Vi er helt på bristepunktet. Etter dette begynner musikken å bli så fleksibel at både orkesteret og jeg har behov for dirigent.

Vi ba Leif Ove Andsnes plukke ut tre album som har betydd mye for ham, han valgte disse:
safe online pharmacy
Verdis Requiem med Giulini

Denne slo meg rett i bakken da jeg var 18 år. Jeg tror jeg hørte gjennom hele verket hver natt i nesten to uker før jeg klarte å roe meg litt ned, haha. Denne har jeg ikke klart å få ut av systemet. En klassiker fra 60-tallet.

Ravels pianokonsert med Michelangeli

Jeg må velge en klaverkonsert. Da jeg hørte denne forstod jeg plutselig at det er mye jeg ikke vet om å spille piano. Denne har jeg aldri spilt selv. Hvorfor skal jeg det når den har blitt spilt sånn som det her? Jeg tenker at jeg også må ha noen ting som jeg ikke har spilt, da forblir den personlig for meg. Denne har jeg bare lyst til å beundre.

Brahms 4. Symfony Carlos Kleiber

Jeg flyttet til København i 1997, og satt plutselig i en helt tom leilighet med en cd-spiller på gulvet. Musikken var det eneste følget, og jeg hadde startet viagra melanoma study et nytt kapittel i livet. Akkordene i siste satsen var symptomatisk for hvordan jeg følte det. Jeg flyttet til Bergen som 16-åring, og det ble raskt mye reising. En stund vurderte jeg å flytte til London, men jeg synes det virket strevsomt. Plutselig hadde jeg kjøpt meg leilighet i København. Jeg har faktisk den leiligheten fortsatt, jeg leier den ut – men Bergen har blitt vår base.