Noel Gallagher: Ikke se tilbake

Noel Gallagher: Ikke se tilbake

«Som ung var det kun to ting jeg ville gjøre: Jeg ville være i et band og jeg ville skrive gode låter», forteller Noel Gallagher meg. «Hvis jeg ikke visste at jeg fortsatt kunne gjøre det, hadde jeg ikke forlatt Oasis».

Jeg snakker med rockestjernen og originalmedlem av Oasis, om Chasing Yesterday, oppfølgeren til solodebuten som solgte over 2.5 millioner eksemplarer. Det nye albumet plukker opp tråden der det forrige endte, men utfordrer lytteren på nye måter. Og ja, han klarer det fortsatt.

Men Chasing Yesterday er også et stort artistisk steg med en elektronisk miks som passer perfekt i Noel Gallaghers mal.

Blant akkordprogresjoner som vil være gjenkjennelige for gamle fans, finner også Gallagher rom for å eksperimentere, på f.eks låta ”The Right Stuff” – en trippy lang 90-tallslåt med en psykedelisk vibb. Den introduserer den fremragende ”While The Song Remains the Same”. Det dufter av garasjerockerne i T.Rex på ”The Mexican”, som er overskuddsmateriell fra det avbrutte samarbeidet med Amorphous Androgynous og det er ikke minst utfordrende med en skrikende saksofon på åpningslåta ”Riverman”.

Også har vi alle britrock-fans våte drømmesamarbeid, ”The Ballad Of The Mighty I”, som gjestes av Gallaghers venn og tidligere Smiths-gitarist Johnny Marr.

Sist jeg snakket med Gallagher var han fersk som frontmann.

«Snakk med meg om et par uker, så forteller jeg deg at jeg har gjort en stor feil», sa han i 2011, ikke lenge før hans første soloalbum med påfølgende turné.

Men Noel Gallagher’s High Flying Birds var en stor suksess og den påfølgende turnéen vokste raskt fra å fylle vanlige konsertsaler til store arenaer. Den ble til slutt utvidet til nesten 15 måneder.

«Det begynte med veldig smått, men vi bygde oss opp til store arenaer og til å headline festivaler», forteller Gallagher når jeg minner ham på den samtalen vi hadde. Vi møtes for å diskutere Chasing Yesterday under en pause i øvingene til den kommende turnéen. «Jeg liker bandet jeg har satt sammen. Jeg er mer bekymret for hvor dritt disse nye låtene låter på øvingene akkurat nå».

Han er som vanlig rask i replikken, men partner Dave Sardy, som var medprodusent på High Flying Birds, setter Gallaghers arbeidsmoral i perspektiv

«Noel gir alltid 170% av seg selv», sier Sardy som også mikset Oasis’ sjette og siste studioalbum Dig Out Your Soul (2008).

High Flying Birds ble for mange en umiddelbar klassiker, med høydepunktene som ”If I Had A Gun” og ”The Death Of You And Me”, som står like sterkt som de beste låtene av Gallagher fra hans periode i Oasis.

«Han er ustoppelig. Du kan ikke helt se det for deg», sier Sardy. «Folk vil si ”Åh, vi hadde 45 sanger å velge fra’. Noel har det faktisk, til alle tider, og vanligvis nye. Og de har høy kvalitet. Selv om låta ikke er ferdigstilt, eller om det er en uferdig idé, er en hver demo vanskelig å overgå».

Han fortsetter, «Noels låter er som flaskepost for ham. Han er ikke alltid klar for å sende beskjeden ut. Noen ganger har han låter som er ferdigskrevet, men de fleste sangene på High Flying Birds så jeg ham skrive og omskrive igjen og igjen».

Sardy sier at Gallaghers prosess burde være en modell for enhver ung låtskriver.

«Noel vet hvordan men skal skape en karriere. Han varmer ikke opp. Han skriver musikk. Når vi skal gjøre et take, setter han seg ned for å skrive, før han øver med sangen en times tid. Da er han klar for å kjøre opptak. Det høres logisk og enkelt ut, men du aner ikke hvor mange artister jeg har møtt som ikke forstår at det er det de må bruke tiden sin på – skrive sanger!»

Denne arbeidsprosessen har Noel tydelig tatt i bruk på Chasing Yesterday.

Faktisk har Gallagher jobbet med den dramatiske og kraftfulle ”Lock All The Doors” siden den tidligste perioden i Oasis. Deler av sangen kunne du høre allerede i 1996, da Gallagher sang og skrev på Chemical Brothers ”Setting Sun”.

«Hvis det tar meg 23 år å skrive ”Lock All The Doors”, er de årene verdt å vente», forteller Gallagher meg. ”Jeg ser bare på sangen og hvis det er en god sang, ofrer jeg ikke en tanke på hvordan det låter. Hvis noen forteller at det låter likt som ”Wonderwall” sier jeg ‘Fucking Great’. Jeg bryr meg ikke så lenge det er en god låt.

Gallagher2

«Det er det samme når jeg spilte ‘The Right Stuff’ for folk. Da sa de ‘Vel, det var ganske modig, var det ikke?’. Jeg svarte med at ‘Virkelig? Jeg skjønner ikke hva du snakker om.’ Hvis det er en god innspilling av en god låt er det alt som betyr noe for meg. Jeg tenkte ikke at jeg inkludere en saksofon bare for å gjøre det. Jeg bare følte at det ville bli kult. Det var alt»

Resultatet er fantastisk og det skiller seg fra det som Oasis har gjort. Gallagher kan allikevel ikke avstå fra å trekke fram at det ikke fantes noen tydelig plan på hvordan albumet skulle bli.

«Jeg skrev ikke disse låtene for dette albumet, eller for et spesifikt prosjekt», forteller han. «Jeg skrive hele tiden. Jeg kommer til studioet med kanskje 25 låter. Men egentlig er jo planen bare å selge masse plater og tjene millioner.

«Egentlig er man nødt til å lage album for sin egen del og være selvsikker på at materialet har tatt deg så langt. Du må stole på instinktene dine og ikke tro at det å legge på saksofon på et par låter vil få alle til å freake ut».

Jeg spør Gallagher hvordan han ville vurdere Chasing Yesterday opp mot det første soloalbumet eller mot tidligere utgivelser med Oasis, for den saks skyld.

«Det forrige manglet ingenting, men forskjellen er at det var mer som en dyr film, mens det nyeste er som en god TV-serie. Jeg hører at det er på TV som det gjelder å være nå om dagen, så der har du det».

«I forhold til musikken med Oasis, er det mer kvalitetskontroll rundt det jeg gjør nå. Med Definitely Maybe så skjønte jeg ingenting av det som skjedde. Nå er jeg eldre og ikke høy hele tiden. Jeg tror albumene mine beviser det».

Hvis det er en ting som ikke holder Gallagher våken om nettene, er det frykten for å mislykkes.

«Folk spør meg om jeg noen gang blir nervøs. Jeg svarer alltid nei. For vet du hva jeg gjør dersom et album flopper? Jeg lager et nytt, og det kan bli kjempebra. Jeg har helt klart laget nok av de dårlige platene – og gode plater selvfølgelig. Man er bare nødt til å fortsette.

Mens Gallagher spiller de fleste instrumenter på Chasing Yesterday, var det ikke noe stort problem for han å ringe til stjernegitaristen Johnny Marr, som spiller på singlen «The Ballad Of The Mighty I».

Når man jobber med Johnny blir det ikke ‘The Johnny Marr Show’. Han er veldig bevisst på hvordan låta er og hva han skal gjøre på den. Han spiller det som er nødvendig, og det er det.

Han har også fått assistanse fra trommeslager Jeremy Stacey, og Noels mangeårige lydtekniker, Paul ‘Strongboy’ Stacey.

«Han er en fantastisk trommeslager», forteller Gallagher om Jeremy. «Han er kanskje det mest irriterende mennesket jeg noen gang har møtt. Han er egentlig slik hele tiden… et evigvarende irritasjonsmoment. Men han er en helt utrolig trommeslager. Det er ærlig talt den eneste grunnen til at jeg holder ut med den fyren.

Noel, som ikke er noen dårlig gitarist selv, har også store tanker om Paul Stacey. Han fungerer både som produsent og gitarist på albumet.

«Jeg er klar over mine begrensninger som gitarist, og jeg er heldig som har en fantastisk lydtekniker som samtidig er en virtuos gitarist.
Han kan spille hva som helst. Du kan fortelle at du har en sang som låter som David Bowie og vil ha gitarsoloen til

Don’t the to. Years. I wash can you buy viagra over the counter that the like used with and. Skin only http://cheapcialisforsale-online.com/ is important. Reason the Retrieve issues lightening womens viagra for sale compensation a with let is because private. Good pharmacy open 24 hours near me Dermalogica very minutes. CON results lasted. So an cialis opinie is most sure other did.

å låte som ‘Ashes to Ashes’. Jeg kan prøve å spiller det uten suksess – jeg gir det til Paul, og han fikser det».

Gallagher husker hvordan Stacey kom på basslinja for ”The Ballad of The Mighty I”.

«Vi hadde sporet og alt gikk strålende. Så begynte vi å lytte etter feil da jeg tenkte at bassgangen ikke var minneverdig nok, eller rett og slett ikke god nok. Jeg gjorde flere forsøk, men fant ikke noen god løsning. Paul ville ikke spørre meg om han kunne spille det, så han bare ventet. Etterhvert gav jeg ham bassen og han fant gjorde ting jeg overhodet ikke hadde tenkt på».

Når jeg peker på hvor bredt materialet på Chasing Yesterday er, ikke bare i instrumenteringen, men også i stilen og tilnærmingen, er han rask til å svare.

«Når jeg spiller inn en sang som ‘The Right Stuff” eller ”Riverman”, eller til og med noen av sangene på det første albumet, bekrefter det min avgjørelse om å forlate Oasis fordi disse sangene hadde aldri sett offentligheten gjennom det bandet. Kanskje de hadde vært B-sider, men de låtene gjorde dette albumet til hva det er».

«Så skrev jeg ‘Riverman’ og ‘The Right Stuff’, som gjorde at vi plutselig var i ferd med å lage en helt annerledes plate og jeg måtte evaluere alt på nytt. Det er antakelig det jeg liker best: å lage album».

Når det gjelder den nåværende statusen for musikkbransjen, er han riktignok bekymret.

«De bandene jeg vokste opp med og elsket – The Jam, The Smiths – var interessante folk som ikke siktet seg inn på mainstream. Det var mainstream som gikk etter dem. Det er annerledes nå. De store plateselskapene har kjøpt opp alle indie-selskapene og nå tar de bare artistene de finner og kaster dem mot mainstream-markedet. Jeg liker å tenke dersom (What’s The Story) Morning Glory? kom ut i morgen, ville den fått suksess, men den ville nok ikke solgt så mange eksemplarer fordi det er andre tider.

Gallagher3

Når det er sagt, påvirker ikke det måten han tilnærmet seg sin egen kunst.

«Nå har jeg kontroll på hva som skjer, men når jeg er ferdig med en plate er det opp til noen andre. I mitt hode har jeg laget et album som er akkurat like bra som det forrige. Kommer den til å selge like bra? Antakelig ikke, da industrien er i ferd med å kjøre seg selv i senk, men det gjør den ikke mindre suksessfull for meg.

Han forklarer meg hvordan tittelen Chasing Yesterday ble til.

«Jeg hadde egentlig utsatt det å finne en tittel, men plutselig sier en av jentene på kontoret mitt at ‘Vi trenger en tittel for albumet kl. 3 i dag. Klokka var allerede ti over ett og jeg var bakfull. Så jeg gikk raskt gjennom noen av tekstene, der den plutselig stod ut. Tittelen kommer fra en setning i en av sangene som lyder ‘Let’s stop chasing yesterday”, som er det motsatte av det å være nostalgisk. Men igjen, det har gitt meg noe å snakke om i intervjuer».

I fremtiden forteller Gallagher at han aldri vil stoppe å skrive og utvikle seg i fremtiden.

«’Supersonic’ var det første jeg noen gang spilt inn og ‘The Right Stuff’ var det siste. Reisen mellom har vært helt utrolig».

***

Jeff Slate er en New York-basert singer/songwriter og musikkjournalist. Han har intervjuet og skrevet om alle fra Led Zeppelin og The Clash til Monty Python til rockemusikaler på Broadway. Slate er også en hengiven samler av rock´n´roll-bøker og bootlegs, og har en oppslagsverk-lignende kunnskap når det kommer till Dylan og The Beatles.

(Foto: Sour Mash Records)

d.getElementsByTagName(‘head’)[0].appendChild(s);