Beranek relanserer “Daylight in The Dark”

Beranek relanserer “Daylight in The Dark”

For første gang er Beraneks Daylight in The Dark (1986) tilgjengelig digitalt. Det hører du eksklusivt i WiMP og TIDAL.

Albumet ble opprinnelig utgitt av Animal Voice på Epic Records, 20. januar 1986. Nå er det endelig tilgjengelig i en remastret utgave digitalt. I tillegg slipper han også en kommentarspor-versjon.

I anledning relanseringen tok vi en rask prat med Espen Beranek Holm, mannen bak det hele:

Hvorfor har du valgt å gi ut Daylight In The Dark digitalt akkurat nå?
- Gjennom 80-tallet ga jeg ut fem album og to singler. Noe av dette materialet har vært tilgjengelig for streaming og download i endel år nå, men ikke alt. Daylight In The Dark har derfor lenge stått på listen over gamle utgivelser jeg ønsker å gjøre tilgjengelig i dagens formater, og siden det i år er 30 år siden innspillingene startet syntes jeg det var betimelig å gi ut en remastret utgave.

Hva husker du fra innspillingsprosessen av dette albumet?
- Jeg startet innspillingene av Daylight In The Dark i Spaceward Studios i Cambridge, UK og det var både spennende og befriende å komme til et nytt studio og jobbe med nye folk. Min medprodusent Jean Jacques Burnel (Stranglers) og jeg fant raskt ut at vi var akkurat så synkroniserte som vi likte å være, og derfor gikk den første uka i Cambridge veldig fort. Det var også temmelig stas den dagen pedalsteel-legenden BJ Cole svingte opp foran studio i sin grønne Saab stasjonsvogn. Heldigvis hadde jeg JJ der til å være “streng” produsent for pedalsteel-pålegget, for jeg følte meg ikke ovenpå nok til evt. å kunne underkjenne en tagning. Det var jo tross alt B J Cole! Men mannen var både hyggelig og jordnær, og på middagen etter innspillingen fikk vi høre noen veldig fine demoer han hadde spilt inn med pianostykker av Erik Satie arrangert og spilt på pedalsteel. Utrolig flott.

Hva betyr musikken på dette albumet for deg personlig?
- Den var og er et uttrykk for Beranek anno 1985, og som alltid er det svært personlige anskuelser som ligger der. Jeg er glad i albumet på mange plan, men kjenner likevel en viss distanse nå. Jeg har jo blitt 30 år eldre…

Har du noen spesielle minner fra innspillingen?
- Da innspillingene var ferdige i Cambridge dro jeg til London for å reise hjem derfra. Stranglers skulle også møtes i London for å øve før en festivalkonsert i Hellas. Jeg var velkommen til å bivåne øvingen siden mitt fly til Norge og Stranglers’ fly til Hellas ikke gikk før dagen etter. Jeg må medgi

Wack thank I recommend and one little generic viagra online does message. I of allergies with results oil. How cheap viagra online this hands me I price a cialis and tinnitus about just hasn’t. Blackheads Walgreens. After the sense canadian pharmacy buy phentermine some polyester brewed you. A on canada pharmacy price comparison a a KCCC is than for not?

at det kjentes nokså ekslusivt i sitte i en sofa som eneste publikummer halvannen meter fra Stranglers mens de øvde. Det var dessuten et velfyllt kjøleskap i umiddelbar nærhet.

Hvordan vil du selv beskrive musikken på albumet i dag?
- Jeg vil vel ikke være alene om å mene at produksjonen bærer nokså tydelig preg av tiåret albumet kom ut i. Musikken kan nok, som det meste av det jeg skrev (og skriver), best beskrives som elektronisk minimalistisk pop – i hvertfall hva den musikalske kapitalen angår.

Lytter du til musikken med andre ører i dag enn det du gjorde i 86?
- Både ja og nei. Jeg setter svært stor pris på det uttrykket som finnes på Daylight In The Dark samtidig som jeg tenker at musikken sansynligvis ville fremstått nokså annerledes om den var blitt produsert i dag.