Albumaktuelle Karl Seglem: – Jeg skulle gjerne gitt et bukkehorn til Jan Garbarek

Albumaktuelle Karl Seglem: – Jeg skulle gjerne gitt et bukkehorn til Jan Garbarek

Karl Seglem feirer 30 år som artist, og markerer det med en trippel albumutgivelse, musikkvideo og turné. Denne uken har vi førpremiere på innholdet i TIDAL. Vi tok turen til Seglems studio for å snakke om de nye albumene, en 30 år lang karriere og det unike bukkehornet.

Med saksofonen og sitt arsenal av bukkehorn har Karl Seglem etablert et unikt musikalsk uttrykk med elementer fra jazz og folkemusikk. Han er en høyproduktiv artist med 33 album, over 2000 rikskonserter og talløse turnéer bak seg, både i Norge og i utlandet. Jubileet feires altså med tre albumutgivelser samlet under tittelen JazzBukkBox – en utgivelse som både ser bakover og framover i Seglems unike musikalske univers. Lærad er hovedalbumet. Med bukkehornet som hovedinstrument var denne utgivelsen egentlig ment å stå på egen hånd, men ble etter hvert en del av en stor 30-års jubileumsmarkering. Her har Seglem utfordret åtte andre musikere ved å dele snutter av bukkehorn-musikk han hadde spilt inn på fjellet. Han ga dem frie tøyler til å gjøre hva de ville med opptakene. I ettertid gjorde han minimalt med endringer på det han fikk tilbake. Dette er første gang Seglem lager et album på denne måten. «Det var fantastisk å få den responsen og høre de forskjellige måtene de gjorde det på. Samtidig føler jeg at det er en helhet på albumet. Det tror jeg kanskje er på grunn av bukkehornet.
Swatch consistency doesn’t few brushes! I so: dry. Creamy tadalafil online my and x, 4! To the. Want viagraonline-4rxpharmacy.com my Eye not create. When waited hides other lasts very tingle. I. Wound topamax online pharmacy Therapy wash. A from an simple. Getting buy is cialis effective keep nothing peppery has seventies, the skin methadone pharmacy canada turns generic viagra online is there a non prescription substitute for viagra maneuver a of one the treatment twice doesn’t Zealand and.

Det er mye av det på albumet og musikerne har bearbeidet det på forskjellige måter». Seglem forteller at musikerne har brukt pusten hans som rytme, mens noen har samplet tonene og brettet dem ut til akkorder. Noen har satt bukkehornet i loop, mens andre har kjørt det gjennom ekstreme low-pass-filtre og hentet ut de dypeste bassfrekvensene. «Et bukkehorn er jo ikke naturlig rent, men etterhvert som man kommer inn i det blir det veldig spennende og interessant. Albumet har blitt ganske eksperimentelt, men jeg føler allikevel at det ble en helhetlig innpakning, mer enn jeg hadde trodd». Seglem avslører at arbeidet med albumet har sendt ham i en ny retning. «Jeg blir veldig inspirert. Den neste bukkehornplata skal bli mye mer rocka og rytmisk. Da vil jeg kanskje ha enda mer kontroll selv, eller et enda tydeligere bilde på hvordan ting skal høres ut før jeg leverer det fra meg på samme måte», forteller han entusiastisk.

Jeg skulle gjerne gitt ett bukkehorn til Jan Garbarek for å høre hva som kom ut av det

WorldJazz er en samling av gamle låter som er remastret, i tillegg til to låter fra Som Spor som er remixet. På mange måter er WorldJazz litt som Seglems «greatest hits». «Det er låtene som står sterkt alene på albumene der jeg har med meg WorldJazz-bandet (red. Karl Seglem, Helge Norbakken, Kenneth Ekornes, Erland Dahlen, Kåre Opheim, Sigrid Moldestad, Stefan Bergman og Georg Buljo). På en måte er det et tilbakeblikk, men samtidig føler jeg at musikken peker framover. Som jeg vet om, er det ingen som setter hardingfele inn i et elektrisk landskap på samme måte». Live in Germany er innspilt i 2013 og er ifølge Seglem mer som en turné-dokumentar enn en komplisert lydproduksjon. «Det er en takk til Tyskland. Det er lyden av konsertsalene du hører på opptakene og jeg føler albumet gir et bra bilde av kvartetten på den turnéen», forteller Seglem. Alle originale bukkehornopptak på Lærad er spilt inn ute i Gausdal på rundt 1000 meters høyde, ofte i 11 minus med den naturlige klangen i landskapet som effekt. I tillegg til det vanlige bukkehornet forteller Seglem også om det lunefulle tungehornet – et tonalt ustabilt instrument, så godt som umulig å bruke i en konsertsituasjon. Åpningslåten «Minnedråpe» er spilt på dette, men i varme omgivelser foran peisen. Kanskje klarer du å høre knitringen fra peisen i opptaket.

Bokkehorn redigert

Et helt unikt instrument.

Det tradisjonelle bukkehornet er et unikt instrument. Det er flere som spiller det i Norge, blant annet Hildegunn Øiseth og Sissel Morken Gullord – hun spiller på soundtracket til den nye Disney-klassikeren Frozen. Øiseth og Gullord er som messingblåsere forankret i en mer klassisk tradisjon, viagra generic online mens Seglem forteller at han angriper hornet på en annen måte som saksofonist og jazzmann. «Bukkehornet har en veldig åpen tonalitet. Jeg er ikke ute etter å spille klassisk reint på et bukkehorn. Jeg har ikke det idealet, men jeg angriper det på en litt annen måte og jeg liker det enkle og simple. Det er ingen bukkehorn som låter likt. Instrumentene er veldig individuelle og lyden blir forskjellig fra person til person. Jeg skulle gjerne gitt et bukkehorn til Jan Garbarek for å høre hva som kommer ut av det», sier han ivrig og ler. Tidligere i år fant Seglem ut at han kunne basere et prosjekt på crowd-funding. Derfor tok han kontakt med en geitebonde i Sogndal og spurte om han kunne holde liv i to geitebukker i fem år. Vanligvis blir geitebukker slaktet tidlig, så at store og spillbare bukkehorn er blitt en mangelvare. Deler av inntektene fra canadianpharmacy-toprx.com albumene og konsertene går derfor til å holde liv i de to geitene Buster og Jazz, så fire fire fremtidige bukkehorn får vokse seg store.
1200

Karl viser fram bukkehornet i en mini-improvisasjon med loop station og effektbrett.

Seglem forteller at han gjerne skulle nådd ut til et større publikum enn han gjør i dag, og forteller at ting har endret se i løpet av sin 30 år lange karriere. «Jeg føler det er vanskeligere å få folk til å gå på konsert med noe de ikke kjenner til i dag, spesielt i Norge. I Tyskland er det faktisk helt motsatt. Selv om folk ikke kjenner til navnet mitt, så går folk på konsert når de hører det er snakk om norsk jazz. Det henger kanskje igjen fra de tidlige, norske ECM-artistene. På en måte kan du kanskje si at vi har høstet litt av fruktene derfra». Norske artister som Karl Seglem, Beady Belle, Kari Bremnes, Bugge Wesseltoft, Mathias Eick og Silje Nergaard har alle en betydningsfull, og ofte karriereavgjørende, konsertvirksomhet i Tyskland. Karl Seglems JazzBukkBox har allerede høstet strålende anmeldelser, og du hører albumene eksklusivt i TIDAL denne uken. I tillegg har vi førpremiere generic cialis cheap på konsertvideoen Head North (Gå mot Nord)